تحولات شرق اروپا باعث شد واکنش‌های مختلفی در قبال آن رخ نشان بدهد. این واکنش‌ها بدون توجه به چیستی ماجرا و چگونگی شروع بحران می‌تواند به عکس‌العمل‌های سطحی و هیجانی تبدیل شود.

اهتزاز پرچم اكراين در سفارت انگليس

به گزارش همشهری آنلاین، ایران نوشت: ماجرا به منازعه قدرت و معمای امنیت بازمی‌گردد که بین روسیه و ناتو در جریان است. ناتو تلاش داشت تا اوکراین را به عنوان عضو جدید خود معرفی کرده و با برقراری پایگاه نظامی در کی‌یف خود را یک گام دیگر به مسکو نزدیک کند. قابل پیش‌بینی بود که روسیه به عنوان بازیگر اصلی این شطرنج به هر کنش تهدیدآمیزی واکنش نشان می‌دهد.

باید به یاد داشت که در دهه ۹۰ میلادی امریکا به روسیه تعهد داده بود تا ناتو از مرز آلمان به سمت شرق پیشروی نکند. اما امریکا در طول همه این سال‌ها ۱۴ کشور را به عضویت ناتو افزود و هر روز خود را بیشتر به مسکو نزدیک کرد و اوکراین که قرار بود یکی دیگر از اعضای جدید ناتو در همسایگی روسیه باشد این بار با واکنش دولت روسیه روبه روشد.

شاید بهتر باشد برای رسیدن به یک تحلیل بی طرف و علمی دلیل این رخداد را در صحبت‌های جان مرشایمر استاد شناخته شده و امریکایی روابط بین‌الملل هم جست‌وجو کرد.

وی با اعتقاد به اینکه بحران اوکراین حاصل خطای غرب است می‌گوید: «غرب باید بی طرفی اوکراین را حفظ می‌کرد و آن کشور را به عنوان منطقه‌ای حائل بین خود با روسیه به رسمیت می‌شناخت و امکان می‌داد اوکراینی‌ها ضمن انتخاب خود، توان مصالحه و سازش با روسیه را حفظ کنند. اما جهان غرب به آنها القا می‌کرد که شما سرانجام در ما ادغام خواهید شد و روس‌ها سرانجام شکست خواهند خورد.»

این اندیشمند امریکایی در ادامه می‌گوید: ما با این القائات، آنها را به سوی عدم مصالحه با روسیه و اتخاذ سیاست‌های تند هدایت کردیم و سرانجام موجب تحریک روسیه و بحران حاضر  شدیم.

مرشایمر رفتار غرب در اوکراین را به آن تشبیه می‌کند که اگر چین در کنار سرمایه گذاری در کانادا، به تحریک این کشور به تقابل با امریکا روی آورد؛ امریکا چگونه برخورد خواهد کرد؟

موضع‌گیری منطقی ایران

اقدام اخیر روسیه در قبال اوکراین و به رسمیت شناختن استقلال دونتسک و لوهانسک و سپس ورود به خاک اوکراین منجر به موافقت‌ها و مخالفت‌های بین‌المللی شد. جمهوری اسلامی ایران هم در راستای سیاست مستقلانه خود، اعلام موضع کرد. رسانه ملی نیز در اقدامی بی طرفانه با سفیر اوکراین در تهران مصاحبه کرد و آخرین مواضع دولت اوکراین را مستقیماً پوشش داد.

وزیر امور خارجه کشورمان هم در اولین موضع خود ضمن اشاره به ریشه این بحران نوشت: «بحران اوکراین ریشه در اقدامات تحریک‌آمیز ناتو دارد.»

وی سپس موضع جمهوری اسلامی ایران درخصوص جنگ را به صراحت اعلام کرد و گفت: «ما توسل به جنگ را راه حل نمی‌دانیم. برقراری آتش‌بس و تمرکز بر راه حل سیاسی و دموکراتیک یک ضرورت است.»

همان گونه که مشخص است دولت صراحتاً هم فاصله خود با سیاست‌های تحریک آمیز ناتو را مشخص کرده و هم با پیشنهاد آتش‌بس و تأکید بر راه حل سیاسی مرز خود با جنگ را به روشنی نشان داده است.

سخنگوی دولت هم بر همین موضع تأکید کرد و نوشت: «‏دغدغه‌های امنیتی درباره روند فزاینده و تحریک‌آمیز گسترش ناتو به شرق برای همه کشورهای مستقل و مخالف سلطه امریکا، قابل درک است. در عین حال، پایبندی به حقوق بین‌الملل و حقوق بشردوستانه و تکیه بر گفت‌وگو و دیپلماسی برای توقف درگیری‌ها ضروری است.»

همیشه علیه منافع ملی

اما درست در مقابل این تحلیل علمی و قابل تأمل دیدگاه‌هایی از سوی برخی سیاسیون در ایران مطرح شد که عمق ضعف و سطحی نگری یک جریان سیاسی را نشان می‌دهد. افرادی که تلاش دارند از هر موضوعی ولو اینکه در آن سوی دنیا رخ داده باشد دستاویزی برای دوقطبی‌سازی جامعه و حمله به جمهوری اسلامی ایران تهیه کنند تلاش کردند دولت ایران را شریک در اتفاقات اخیر معرفی کنند.

صادق زیباکلام از نزدیکان جریان سازندگی که سال‌هاست چهره سیاست‌زده‌اش بر جایگاه آکادمیک او سایه انداخته در این خصوص نوشت: «من از مردم اوکراین به واسطه حمایت حکومت کشورم از تهاجم روسیه به میهن‌شان عذرخواهی می‌کنم.»

محمد مهاجری از فعالان رسانه‌ای اصلاح‌طلب و نزدیک به دولت سابق نیز در توئیتی درخواست برگزاری تجمع در برابر سفارت روسیه کرد و از  وزیر کشور خواست تضمین دهد در صورت تجمع، کسانی که وی آنها را «عشاق پوتین» نامیده است به تجمع کنندگان حمله نکنند!

مصطفی تاجزاده از اصلاح‌طلبان تندرو نیز با حمله به رئیس جمهور نوشت: «اگر نمی‌توانید حمله نظامی روسیه به اوکراین را محکوم کنید چرا با جنگ و ویرانی و تجریه و اشغال همنوایی می‌کنید؟»

اشاره وی به صحبت تلفنی رؤسای جمهور ایران و روسیه است و صحبت‌های ردوبدل شده را به عنوان حمایت از جنگ و ویرانی معرفی کرده است. این درحالی است که نه تنها مواضع دولت درخصوص روسیه و اوکراین از ابتدا مشخص بوده که صحبت تلفنی آیت‌الله رئیسی و پوتین نیز پنج روز پیش از ورود روسیه به خاک اوکراین برنامه‌ریزی شده و اساساً محور بحث درخصوص پیگیری توافقات سفر اخیر رئیس جمهور کشورمان به مسکو و مسائل مذاکرات وین بوده است و ارتباطی به موضوع اوکراین نداشته است.

همیشه پای انگلیسی‌ها در میان است

«سایمون شرکلیف» سفیر انگلیس در تهران دیروز (شنبه) و همزمان با سومین روز درگیری‌ها در اوکراین در توئیتی با انتشار تصویری از برافراشته شدن پرچم اوکراین در محل سفارت انگلیس در تهران نوشت: «ما پرچم اوکراین را به نشانه همبستگی با دوستان اوکراینی خود برافراشتیم. بریتانیا در مقابل تهاجم غیرقانونی روسیه به یک کشور مستقل در کنار مردم اوکراین ایستاده است.» وی همچنین در این توئیت از هشتگ در کنار اوکراین ایستاده‌ایم استفاده کرد.

شواهد نشان می‌دهد این اقدام پوپولیستی و مردم فریبانه سفارت انگلیس برای استقبال از اقدامات جریان تحریف در داخل ایران است و این کشور اساساً اقدام جدی در حمایت از اوکراین انجام نداده است.

همبستگی با مردم اوکراین اسم رمز حمله رسانه‌ای به ایران پس از دروغ حمایت ایران از اقدام نظامی علیه کی‌یف است. لندن به هیچ عنوان در کنار مردم اوکراین قرار نداشته است؛ چراکه اگر انگلیسی‌ها در کنار مردم اوکراین بودند رئیس جمهور غرب‌گرای این کشور به ابراز گلایه و شکایت از متحدانش رو نمی‌آورد.  

هنوز ۲۴ ساعت از صحبت‌های زلنسکی نگذشته است که اعلام کرده «ما در دفاع از اوکراین تنها هستیم و هیچ کس در عمل کمکی به اوکراین نکرده است. از رهبران هر ۲۷ عضو ناتو پرسیدم که آیا اوکراین عضو ناتو می‌شود؟ و آنها هیچ پاسخی ندادند. زیرا می‌ترسند.»

ساکنان سفارت روباه پیر درحالی در خیابان فردوسی تهران برای مردم اوکراین دل می‌سوزاند که در ساختمان پلاک ۱۰ خیابان داونینگ لندن تنها نظاره‌گر فروریختن اقتدار دوست خود هستند و جرأت اقدامی در حمایت از اوکراین را ندارند.

گفتنی است بیش از دو دهه اشغال افغانستان، شش سال حمله بی رحمانه به مردم یمن و جنایت‌های فراوان در عراق و سوریه منجر به کشته  و آواره شدن میلیون ها نفر از مردم این کشورها شده است. اما تا به حال نه اصلاح‌طلبان به حمایت از مردم مظلوم منطقه پرداخته‌اند و نه سفارت انگلیس پرچم این کشورها را به اهتزاز درآورده است.

کد خبر 660273

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 44
  • نظرات در صف انتشار: 5
  • نظرات غیرقابل انتشار: 34
  • ناشناس JP ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    81 48
    باسلام جز به خطر افتادن منافع ملی دست آوردی در 42سال گذشته ندیدم فقط گروهی اقلیت در ایران به قدرت ومنافع خودشان فکر می کنند نه ملتی در فقر بیکاری جوانان مشکلات معیشتی و اقتصادی گرانی و تورم وبیماری روحی و معضلات اجتماعی و حوادث تلخ جامعه وتحریم و انزوا ناکارآمدی نظام ایران گرفته
    • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      48 63
      الان باید مقابل سفارت انگلیس خبیث تجمع کنیم و در حمایت از روسیه شعار بدهیم. منافع ما در پیوستن به جبهه روسیه است
  • IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    46 63
    مکرو ومکرالله ،والله خیرالماکرین انشاالله خدا مکر گروه فسادکار اصلاحطلب واربابانشون رو به خودشون برگردونه
    • IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      63 13
      روسیه هم خبیثتر از آمریکاست . مثل گرگهای سیبریه. ما چقدر ساده لوحیم؟
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    39 71
    انقدر از اوکراین عذرخواهی کنید تا بمیرید موتوا بغیضهم
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    42 61
    زرتی کلاغ با جریانش و اربابش انگلیس و آمریکا غلط کرده که همچین زرهایی میزنه....چرا موقع حمله ناتو به اینور اونور نمیره جلو سفارت اربابش انگلیس اعتراض نمیکنه الان چون روسیه این کارو کرده و متحد ماهم هست این یابو زرتی کلاغ یاد اعتراض افتاده....من نمیدونم چرا حکومت دهن این مرتیکه رو جر نمیده تا اینقدر زرمفت نزنه
    • IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      4 5
      دمت گرم اسم خنده داری برای اون خائن میمون انتخاب کردی خیلی خندیدم خدا شادت کنه واقعا زرتی کلاغ برازنده شه
    • IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      8 6
      انشالله با پوتین محشور بشی
  • من IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    62 12
    ضمیمه کردن کریمه به خاک روسیه هم «به منازعه قدرت و معمای امنیت بازمی‌گردد که بین روسیه و ناتو در جریان است» است؟! کلا نمی فهمی یا خودت را به نفهمی زدی؟
  • ساسان IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    40 29
    این روباه پیر استعماره،چه انتظاری میشه ازاین روباه پشم ریخته وخسته از صدها سال ظلم به کشورهای متعدد آسیایی وافریقایی داشت،اینا همان برده دارهای قدیمیند که الان رخ بزک کرده کریه شان را به آنها که خوش باورند نشان میدن. این مظلوم نمایی صهیون مآبانه هیچ تاثیری درعظم ما نداشته وملتها دشمن انسانیت را در هر قیافه ای شناختن. رواین دام بر مرغ دگر نه...روباه کرک ریخته زشت
  • محمد IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    57 54
    وقتی یه سلبریتی دلقک مثل زلنسکی میشه رییس جمهور نتیجه اش میشه ویرانی اون کشور ، زلنسکی کل اعتبارش رو برای غرب گذاشت و آخر سر غرب هم یک بیلاخ نشونش داد. غرب هیچ گاه به تعهدش عمل نکرده ، آقایون غرب پرست لطفاً بیدار شوید و مهره دست این روباه پیر و مکار نشوید .
    • غلامحسین محمد نژاد IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      84 10
      کاش هم یک هزارم این دلقک عرضه و لیاقت داشتند ؛ کاش یک جو از وطن پرستی دلقک در خون خیلی ها بود تا به جای غارت کشور به کشورشان خدمت می کردند !
  • ناشناس IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    47 61
    بیچاره مردم افغانستان ، مردم عراق ، مردم یمن ، مردم سوریه ، مردم لیبی و ... که تحت ظلم آمریکائیها و پاچه لیسان آمریکائیها سالهاست که مورد ظلم واقع شدند وهیچ کدام از این غربگداهای ایرانی هم برایشان مهم نبود!!! خیلی عجیبه که حالا با آمریکائیها همراه شده وسنگ اوکراینیها رو به سینه میزنند .
  • امیر GB ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    50 37
    بدون تردید در جنگ تبلیغاتی هیچکس به پای صهیونیست ها و امریکایی ها نمیرسد چون اینها بزرگترین و پر سروصداترین رسانه های دنیا را کاملا در اختیار دارند برعکس کشورهایی مانند روسیه و چین و خود ما. بنابراین وقتی این رسانه ها شروع به تبلیغات علیه روسیه و چین ایران کره شمالی و دیگر کشورهای مستقل میکنند گوش دنیا را پر میکنند. متاسفانه این تبلیغات در بعضی ها در ایران هم اثر میگذارد. کمتر کسی میداند چرا روسیه به اوکراین حمله کرد اما همه این کشور را متجاوز و ظالم میپندارند چون این چیزیه که رسانه های صهیونیستی و امریکایی میگن. روسیه سالهاست با پیوستن اوکراین به ناتو مخالف است و خیلی جدی در این مورد همیشه هشدار داده است.
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    64 26
    با توجه به این تحلیل روسیه داره زور میگه اوکراین یک کشور مستقل است و میتواند انتخاب کند بی طرف بماند یا عضو ناتو شود این حق انتخاب دلیل بر این نمیشود روسبه حمله نظامی انجام دهد. اگر این نوع تحلیل رو بپذیریم پس باید قبول کنیم کشورهای کوچک و مستقل همیشه باید بله قربان گوی قدرتها باشند پس موجودیت سازمان ملل را زیر سوال میبرند
    • سپیده IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      1 9
      عضویت ناتو که عضویت کتابخانه نیست! اوکراین دو تا استان تجزیه طلب در مرز روسیه داشت.بعد انقلاب نارنجی، از یانکوویچ بگیر تا پورشنکو هر کی از هر جناحی رییس جمهور اوکراین شد حواسشون بود برای اینکه روسیه به تجزیه اونا کمک نکنه، عضویت ناتو رو قبول نکردند. حتی آلمان به خاطر گازش می‌گفت اوکراین جزو ناتو نباید بشه... فقط یه دلقک می‌تونه جنگ با روسیه رو شوخی بگیره کشوری که قدرت وتو، قدرت هسته‌ای، اولین در فضانوردی و جنگ ستارگان و جنگ سرد داره. کشوری که یه مرزش قطب شماله یه مرزش چینه، یه مرزش آمریکاست و حتی مرز آبی با کشورمون ایران داره. حیف عقل دلقک که به زلنسکی بگی! مردمشو در به در کرد بعد رفت از توییتر همه کشورها رو آنفالو کرد! فقط یک گروه می‌شناسم از زلنسکی بی‌عقل‌تر باشن اونم طرفدارانش.
  • سید منوچهر اکبری IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    55 45
    بعنوان یه شهروند ایرانی درود به پوتین برای شهامتش وبدبخت به کسانی که عذر خواهی می‌کنند آفرین رئیسی تمام قد انتطار اینه که از روسیه طرفداری کنی بزدلان داخلی هی بزار اشک تمساح بریزند بد کلام مطهری همه قهط رجال سیاسی حزبشانند چه نفعی به ملت ما رساندید یکی و بگید
  • کیان IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    25 39
    رسم بر این بوده که سربازان همیشه به رهبر و مقتدای خود وفادار باشند این توقع بیجایی است از آقایان زیبا کلام تاج زاده و کلا اصلاح طلبان که بر خلاف میل رهبران آمریکایی و انگلیسی خود به نفع ملتی همچون یمن افغانستان سوریه عراق بیانیه صادر کنند لطفا درخواست‌های خود را از این اقایان معقولتر اعلام بفرمایید با تشکر
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    24 51
    اصلاح طلب ها نوکر آمریکا هستن.نمی تونن حرفی بزنن.چرا دولت این آدم هارا به جرم تهمت زدن و خدشه دار کردن روابط با دیگر گشورها برخورد نمی کنه.
  • پسر مشهدی IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    30 21
    بر پدر انگلیس لعنت که خوب بلده مردم دنیا رو چطور فریب بده!
  • علی IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    21 17
    انگلیس و کاسه لیسان داخلی آن _ یعنی جریان اصلاح طلب _ در مسیر ماهی گیری از آب گل آلود مسئله اوکراین در تمام ابعاد آن هستند ،غربی ها به عمد جنگ را به راه انداختند در حالیکه به روس ها قول داده بودند ناتو به مرزهای روسیه نرسد ولی اینکار را کردند تا جنگ راه بیفته و شد. در این شرایط نوکر انگلیسی ها در حال انجام وظیفه هستند و دولت ایران را محکوم می کنند! آیا ایران به روس گفت به اوکراین حمله کند؟ در طول دویست سال اخیر هیچ دولت قوی هم در کشور ما نبوده حتی دولت آقای رئیسی، که بزنه به میز این انگلیس و سفیرش رو اخراج کنه و قوه قضائیه ای که غلامان حلقه به گوش انگلیسی رو جمع کنه!!! امان از انفعال و بی خاصیتی خانمان سوز این قوا ، امان امان!
  • IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    30 24
    خدا لعنت کند این اصلاح طلبان (فساد طلبان) کثیف را که همیشه شیطان صفتی میکنند
    • GB ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      9 3
      اگر این هانبودند تا حالا چندبن کفن پوسانده بودید.
  • IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    34 15
    این اصلاح طلبان مفت خورایران هستندگرایش به غرب وامریکادارند.روزی این لاشه هارابایدازایران برداریم.مملکت را بدبو کرده اند موج سوادند.کاری ازدست شان بر نمیاد.گوش به پیام های امریکاهستندیمن.سوریه افغانستان.عراق.چند سال است آماج حملات امریکا هستند.این کوتاه زبانان چون منافق و وابسته هستند لال شده اند.
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    14 13
    حداقل یه عرض تسلیت .یه دلجویی از نوکران غرب بخاطر این افتضاح وتنها موندن اصلاح طلبان اوکراین .به این غربزده های وطنی بدهید وارد افغانستان برای جنگ با طالبان نشدید.ازاوکراین هم که دفاع نمیکنید .کدخدا نمیگه پس این نوکران ما در ایران چه غلطی میکنند بیایید امشب بخاطر جریحه دارشدن دل ارباب وحمایت از اوکراین یک چراغ روشن کنیم
  • ناشناس IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    43 12
    اقایان اصلاح طلب تندرو چرا تا کنون از مردم یمن وافغانستان وکشورهای سیاه پوست تحت سلطه دوستان موافقتان دم نمیزنید ومهر سکوت بر لب داشتید وهم اکنون از کشوری حمایت میکنید که فریب شیطان بزرگامریکا را خوردند ومانند شما فتنه گران سال کذایی کشورشان را در اختیار امریکا واروپا قرار دادند البته که انان رهبری فرعیخته نداشتند تا از ان مهلکه نجاتشان دهد وهم اکنون فهمیدن که گربه بهر خداموس نمیگیرد ودستاویز امریکا شدن برای ضربه زدن به روسیه وهیچ نوع کمکی راتا کنون ازکشورهای استعماری دوستان شمادریافت نکردند وزن وکودک ونردم کشورشان را فدای امیال استعماری خود قراردادندودر پناهگاههای امن خود مانند موش پنهان شدنددرعرض دوروزکشورشان را دودستی تقدیم کردندوکجایند مردان بی ادعای ماکه هشت سال جنگیدندووجبی خاک به بیگانه ندادند خدا واقعیات رابه شمانشان میدهد اما شما کوران کران هستید مکروا مکرالله والله خیرالماکرین
  • IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    8 4
    ادمین ببینم جرئتت چقدره؟ نظر منو که بیطرف ولی منتقدم را منتشر می کنی یا خودت هم نمک گیر راستیها هستی؟ ببینیم
  • حامد IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    21 6
    معلوم شد تضمین و پیمان و امثال هم با وجود قانون جنگل دنیا جواب گو نیست حتی هم زبان و هم نژاد بودن هم ذره ای ارزش ندارد (روس ها و اوکرایینی ها از نطر نژاد و زبان خیلی به هم نزدیکند). فقط قدرت نطامی و اقتصادی تعیین کننده است ..افربن به ایران که حداقل قدرت موشکی خودش را توسعه داده وگرنه افغانستان و ادربایجان هم برای ایران شاخ میشدند.حرف های الهام علییوف و اردوغان را که فراموش نکردید.این اوکرایینیهای ساده که سلاح های هسته ایشون را دادند رفت و الان بدبخت شدند.
    • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      7 3
      ادمین چی شد اصل مطلب چرا خود مطلب رو منتشر نکردی؟
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    18 4
    اقا ادمین و این سایت و شهرداری و دولت و ...همه چشم امیدشون پوتین و روسه . چرا علیه رئیسی و همسفره هاش مطلب مینویسید اینا که مطمئن نباشن راستیه کسی را ادمین نمیکنن. بیچاره ادمین هرچی سعی میکنی لو نره که راستیه، نمیشه که نمیشه. راستی به تو ناهار دادن؟
  • ناشناس IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    30 3
    آقای غلامحسین محمد نژاد دمت گرم که حرف دل مارازدی اگه درست سردمداری میکردید الان گره اقتصاد بدبختی و بیچارگی ما دروین بازنمیشد دنباله روچینی های گربه خور یا روسیه ای که حد اقل پنچاه برابر خاک فلسطین از مملکت عزیزمان و جدا کرد الان پوتین نمی شد برادر بزرگمان اگه این ملت و واقعآ ولی نعمت خودتان می دونستیدچنان مثل کوه پشتتان بودند که بعنوان ابر قدرت سوم در جهان از تون نظر می خواستند یادمه وقتی میخاییل گوربا چف وزیر خارجه وقت اومده بودایران یه ملاقات هم درجماران با امام خمینی داشت بد اتمام ملا قات یه خبر نگار غربی ازش پرسید به امام چی گفتی گفت من بیشتر برای این اومدم که این شخصی که شرق و غرب عالم رابلرزه در آورده توی چه کاخی زندگی می کند ولی با تمام حیرت دیدم روی یه زیلو نشسته که صندلی از بیرون برای من آوردند فرا موش نکنیم که امام با پشتوانه این مردم تو دهن اینا می زد نه تو کاخهای این چنینی
  • FI ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    0 8
    زیبا کلام رسما حافظ منافع غرب در ایرانه.
  • حامد FI ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    2 2
    زیبا کلام و اصلاح طلبان رسما حافظ منافع غرب در ایران هستن. هر موضوعی در دنیا راشون بهونه ای برای زدن ایران و جمهوری اسلامی. جالبه همشون منتظر توییت سفیر انگلیس در ایران بودن تا به فرموده عمل کنن.
  • IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    2 2
    یه سوال ایا کسی تو این مملکت نیست این اشغالارو بریز تو اشغالی کثافتای خاین تاجزاده زرتی کلاغ ومطهری رو چرا دولت این اشعالا رو حس وخاشاک میدونه واهمیتی به زر زراشون نمیده همین میشه دیگه گند میزنن ودروغ پراکنی لجن پراکنی میکنن
  • IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    5 16
    انگلیس غلط کرده تو کشور ما پرچم اوکراینو بالا برده روباه پیر گمشو کشورخودت باهاش همدردی کن کثافت چرا دولت به انگلیس هشدار نمیده
  • IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    4 0
    همدیگر را تخریب کردن اصلا کار درستی نیست الان بهترین فرصت برای کشورمان ایرانه که باصادرکردن گاز ونفت بازارهای اروپایی را بدست بگیره؟وگرنه این کارو قطر، عربستان واسراییل انجام خواهند داد.افرادی می خواهند بااین صحبت ها مارا به جان هم بندازن وخودشون مملکت را بچاپند.
  • IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    2 4
    اصلاح طلبان کثیف ترین سیاسیون هستندو پیاده نظام آمریکا و انگلیس در ایران جیره خوارانی که جز خیانت کار دیگه ای نکردند امثال زشت کلام و بقیه همه شون وجدان را زیر پا به کردند
  • IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    4 5
    خدایا چقدر تهوع آور و حال بهم زنن این اصلاح طلبهای نجس...
  • IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    1 8
    سلام من با مردم اوکراین ابراز همدردی میکنم و واقعا ناراحت میشم وقتی آوارگی و درد و رنج مردم رو میبینم. اما فقط یک سوال دارم، چرا وقتی که مردم یمن و سوریه در جنگ بودن و آواره شدن خیلی هایی که الان مخالف جنگ شدند و با مردم اوکراین ابراز همدردی می کنند صداشون درنیومد؟
  • فرهاد IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    5 2
    اوکراین یه کشور مستقل هست و مردم اون در انتخاباتی قانونی رییس جمهور و مسیر خودشون رو تعیین کردن. اونها میخوان عضو ناتو و اتحادیه اروپا باشند این مردم اوکراین هستن که میخوان عضو ناتو باشن و تا وقتی مردم اوکراین نخوان هیچکس نمیتونه اونا رو مجبور بکنه که عضو ناتو باشه. اگه این منطق رو بپذیریم که کشور روسیه حق داره که به خاطر منافع خودش و به خاطر اینکه اوکراین میخواد عضو ناتو باشه به این کشور حمله بکنه, پس بسیاری از اعمال ظالمانه ی استعمارگران درست بوده. چون اونا هم بر همین مبنا به کشورها حمله میکردن و خواست خودشون رو به مردم دیگر کشورها تحمیل میکردن. شماها در راه سیاست مسیر عدالت و حق رو گم کردین. مردم یک کشوری دلشون میخواد عضو ناتو باشند. خوب به شماها چه ربطی داره؟ استعمارگران هم همین کارو میکردن.
  • ناشناس IR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    2 0
    چرا دروغ میگید شما حتی از رسانه های روس هم جلوترید در دروغ وطرفداری از روس ملت را چی فرض کردید
  • مجید IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    0 5
    واقعا چرا این احمقها ی بیسواد ومنافق و وطن فروش زیباکلام مهاجری وتاجزاده را از کشور مًثل روباه بیرون نمی‌کنند تا بروند پیش دوستان غربیشون .گوردون گم کنند و اینقدر تفرقه ایجاد نکنند .تازه چرا اجازه دادن بعضا در دانشگاه‌های ایران تدریس کنند به خدا اگر اینها در کشور های دوست اینها یعنی در غرب بر علیه دولت آنجا صحبت کنن سرشون رو زیر آب میکنن
  • ایرانی آزاده IR ۰۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    0 8
    اصلأ میبینیم که این روباه پیر در همه جا بر علیه ملت ایران هست در جنگ تحمیلی پشتیبان صدام بود سلاح شیمیایی رو این روباه پیر و آلمان غربی در اختیار صدام قرار داد در سازمان ملل هم همیشه رای به محکومیت ایران داده ایران را تحت شدیدترین تحریم‌های خود قرار داده چرا مسوولین ما با این روباه پیر قطع رابطه نمیکنن سفارتش رادر تهران ببندید اینها در همه حال بر علیه ما توطئه میکنن اپوزیسیون را تحریک میکنن تاج‌زاده ساده رو خریدن آخر ببندید سفارت روباه پیر رو
  • وطن IR ۰۷:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    1 2
    آخه آقای رئیسی کاملا موافقم کشتار است ما باید اول ریشه افراد سود جوی مملکت خودمون رو بسازیم که فتنه به پانکنند مخصوصا بعضی اصلاح طلب ها